Nu de start van het seizoen om de hoek komt kijken en we vanaf zaterdag 25 augustus starten met de eerste oefenwedstrijden heb jij vast enkele vragen als je moet fluiten de komende tijd. Ook voor de scheidsrechter gelden enkele regels m.b.t. corona. Lees dit artikel goed door voordat je gaat fluiten.

Ik moet fluiten, maar heb geen fluitje?
Ben je ingedeeld om te fluiten? Neem dan je eigen fluitje mee als je die hebt en leen deze niet uit! Indien je thuis geen fluitje hebt liggen, kun je er één van de club gebruiken. Deze zijn te vinden achter de bar en te verkrijgen via de barmedewerkers. Er liggen fluitjes in twee bakjes: vieze fluitjes & schone fluitjes. Natuurlijk pakt de barmedewerker een fluitje uit het ‘schone’ bakje. Wanneer je klaar bent wordt dit fluitje terug gelegd in het ‘vieze’ bakje.

Welke kleding moet ik aan?
Kleed je zoveel mogelijk thuis om, zodat je geen gebruik hoeft te maken van de kleedruimtes. Daarnaast is het belangrijk dat je een shirt aanhebt die afwijkend is van de uit- en thuisploeg. Neem dit shirt zelf mee! Het is i.v.m. corona niet mogelijk om shirts van Sparta te lenen voor het fluiten van wedstrijden. Zorg dat je goed voorbereid op pad gaat!

Moet de scheidsrechter handhaven op de 1,5m afstand tijdens de wedstrijd?
Nee, de scheidsrechter is niet verantwoordelijk voor handhaving op onder andere de volgende punten die niet gerelateerd zijn aan de spelregels:

• Niet waarborgen van de 1,5m afstand
  • Twijfel over de gezondheidssituatie van een speler
  • Naar de grond uitsnuiten van de neus
  • Naar de grond spugen
  • Geforceerd stemgebruik van bijvoorbeeld coaches

Moet ik als scheidsrechter in quarantaine als na de wedstrijd blijkt dat één of meerdere spelers besmet zijn met het coronavirus?
Volgens de richtlijnen van de overheid en GGD is het niet noodzakelijk om in quarantaine te gaan als na afloop blijkt dat één of meerdere spelers besmet zijn met het coronavirus. Over het algemeen verblijven scheidsrechters tijdens een wedstrijd veel minder dan 15 minuten binnen 1,5m van een speler en worden ze door de GGD daarom gezien als ‘overige niet nauwe contacten’. Houd uiteraard in alle gevallen je eigen gezondheidssituatie goed in de gaten en laat je bij klachten testen en blijf thuis.

Met welke spelregels moet ik rekening houden?
Aankomende week wordt door de KNKV de Nederlandstalige versie van de huidige (internationale) spelregels gepubliceerd. Deze zal ook op de website van Sparta en op de socials geplaatst worden. Naast de bestaande regels zijn er echter een aantal (grote) wijzigingen die van belang zijn:

1. Iedereen neemt zijn eigen strafworp. Dit geldt voor alle niveaus, dus ook in het breedtekorfbal. De persoon met de vrije doelmogelijkheid neemt dus de strafworp.
  2. Er is geen verbod meer op steunbal, vallend de bal bemachtigen en met de vuist de bal raken. De opgooibal is afgeschaft op alle niveaus.
  3. Voetbal is alleen strafbaar als het bewust gebeurt.
  4. Alle teams mogen twee coaches hebben. Zij kunnen onbeperkt de bank verlaten, mits zij andere deelnemers niet hinderen en er mag op hetzelfde moment altijd maar één van de twee van de bank zijn.
  5. Onnodig het spel ophouden kan gedurende de hele wedstrijd bestraft worden.

Wanneer moet ik fluiten?
Vanaf het moment dat je in de B-jeugd speelt wordt er van je verwacht dat je 2 of 3 wedstrijden in een jaar fluit. Ieder seizoen wordt hiervoor een fluitschema opgesteld, waarin jouw naam staat vermeld. Daarnaast wordt je via de KNKV app gekoppeld aan de wedstrijd, zodat je ook in jouw persoonlijke programma de wedstrijd ziet staan in de app. Het fluitschema voor het aankomend veldseizoen wordt deze week gepubliceerd.

Nog niet alles is duidelijk?
Als nog niet alles duidelijk is, laat dit dan gerust weten aan de arbitragecommissie dan gaan wij er mee aan de slag. Stuur ons een mailtje via arbitrage@spartakorfbal.nl!

Veel plezier met fluiten!
De Arbitragecommissie