Daar ben ik, Lucky Lion, weer met een aantal vragen. Hopelijk hebben jullie vorige week niet teveel last gehad van het ontbreken van mijn vragen, ik had mij verslapen. Oeps… Daarom spreek ik deze week met Pim van Ramshorst, want hij was door jullie aangevraagd voor een interview.

Naam:
Pim van Ramshorst

Vrijwilligersfunctie:
Korfbaltrainer, lid Jeugd Technische Commissie (JTC), kampleider van het Leukste kamp van het jaar!

Studie:
(Bijna) afgestudeerd in International Business Administration in Amsterdam, volgend jaar door naar Urban, Port en Transport Economics in Rotterdam.

Werk/bijbaan:
Assistent financiën en verkoop bij Bronswerk Services B.V.

Favoriete nummer tijdens het inschieten:
Cold as ice – Foreigner, wat ook niet geheel toevallig de opkomstmuziek is van TOP/SolarCompleet in de Korfbal League.

Hoe zit het met jouw korfbalcarrière?
Als sporttrainer moet je natuurlijk wel laten zien dat je zelf ook weet hoe het moet! Al denk ik dat een aantal spelers die ik eerder getraind heb, mij ondertussen wel voorbij gegroeid zijn en ik nu meer van hen kan leren dan andersom. Op dit moment speel ik zelf in Sparta 2. Uiteindelijk is mijn ambitie nog om in Sparta 1 te mogen spelen, en wie weet speel ik dan nog eens samen met de spelers die ik vroeger trainen gegeven heb!

Wat doe jij als vrijwilliger?
Op dit moment ben ik trainer van de C1. Dit betekent dat ik hen 2 keer per week training geef en (wanneer straks de corona weer over is) iedere zaterdag hen naar de overwinning coach tijdens de wedstrijd. Daarnaast ben ik sinds een paar maanden ook actief voor de JTC waar ik, samen met een aantal anderen, begeleiding geef aan de andere trainers binnen Sparta.

Daarnaast probeer ik met de JTC mee te denken over het opleidingstraject van spelers binnen de vereniging om hen alle benodigde vaardigheden aan te leren zodat zij later misschien wel in Sparta 1 kunnen spelen. Als kers op de taart ben ik afgelopen jaar gevraagd als kampleider voor het Spartakamp, waar we samen een heel leuk weekend gehad hebben met meer dan 40 jeugdspelers waar je alle spelers ook van een andere kant leert kennen en ik eens niet alleen de (strenge !?) korfbaltrainer hoefde te zijn.

Wat was het leukste teams dat jij tot nu toe trainen hebt gegeven?
Dit is natuurlijk een strikvraag waar ik eigenlijk heel politiek-correct het antwoord op zou moeten geven dat alle teams even leuk zijn. En om heel eerlijk te zijn zou ik ook echt geen team kunnen noemen die er bovenuit steekt. Maar toen ik op zoek was naar een foto voor bij dit interview kwam ik wel wat oude teamfoto’s tegen van het eerste jaar dat ik als, nog onervaren trainer, de D1 van toen mocht coachen. Dit team blijft toch wel speciaal, zeker als je nu ziet hoe deze jongens en meiden zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld tot talentvolle A- en B-junioren.

Wat maakt jou enthousiast tijdens het coachen van jouw team?
Zal ik eens een geheimpje verklappen? Ik ben ooit begonnen met trainen geven omdat ik het niet eens was met mijn eigen coach en daarom wilde laten zien dat ik het zelf beter wist. En wat ik het leukste vind aan coachen is om het beste in spelers naar boven te halen. Soms hoor je wel eens dat degenen die het meeste scoren de beste spelers zijn, maar ik vind juist dat iedereen even belangrijk is in het maken van een doelpunt. Zo heb je ook slimme spelers nodig die op het goede moment een slimme pass kunnen gooien waardoor de ander een doelpunt kan maken. De uitdaging als coach is om deze verschillende talenten binnen het team te ontdekken, ontwikkelen en op een goede manier samen te laten.

Met welke trainer/coach zou jij in de toekomst nog wel eens een team willen trainen/coachen?
Deze wens is eigenlijk al vervuld want ik heb in het verleden al mogen trainen geven met mijn voorbeeld als het aankomt op coachen en dat is Jochem. Maar aan de andere kant zijn er nog zoveel trainers waar ik een hoop van kan leren zoals bijvoorbeeld Wouter, Daan en Dennis, dus voorlopig moet ik nog maar een paar jaar doorgaan zodat ik met hen allemaal een keer trainen kan geven.

Mag ik met mijn oranje vacht ook trainen geven en waar moet ik mij dan melden?
We kunnen altijd een extra knuffelbare trainer gebruiken voor de jongere teams, maar of je ook zoveel overwicht hebt op de dames en heren uit de A-categorie dat durf ik niet te zeggen. Maar met de juiste begeleiding komt dit ook vast wel goed. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe, enthousiaste trainers. Zij kunnen zich aanmelden door te mailen naar jtc@spartakorfbal.nl maar ik ben zelf ook vaak te vinden bij Sparta dus kan je mij ook altijd even aanspreken!

Volgende week spreekt Lucky met een heel schoon persoon binnen onze vereniging, kijken jullie er ook al naar uit? Geef je trouwens even een like als je het verhaal van Pim ook leuk vond en zet vooral in de comments wie Lucky de volgende keer een paar vragen moet stellen.