In de Sparta Spotlight laten we Spartanen hun licht schijnen op lastige (korfbal)vragen. Watt doe je om fit te blijven in coronatijd? Welk teamgenoot LED niet altijd goed op en zou – per ongeluk – in de eigen korf kunnen schieten? En wie loopt tegen de lamp omdat hij/zij smokkelt tijdens kracht en conditie-oefeningen? Deze week in de Sparta Spotlight: Coen van den Bosch uit de A1.

Hoe zou je jezelf als korfballer omschrijven?
Tijdens de wedstrijd: Fanatiek, gedreven en stijlvol. Tijdens de training of in vrije tijd: Meer gefocust op nieuwe dingen willen leren/oefenen, ook meer in de zin van trucjes. Bijvoorbeeld proberen om bij een doorloopbal eerst de bal door de benen te halen.

Welke Spartaan is jouw grote voorbeeld?
Niet specifiek een 1 speler, maar een heel team: het 5de is mijn grote voorbeeld. Na al die jaren is dat nog steeds een team dat veel plezier in korfbal heeft. Dit team heeft de afgelopen 2 a 3 jaar geen coach gehad en toch hebben ze de motivatie om (bijna) elke week te trainen.

Hoe ziet jouw wedstrijdvoorbereiding eruit? (Heb je speciale rituelen?)
Ik heb niet echt een ritueel. Ik probeer in de kleedkamer mijn hoofd leeg te maken (niet dat er iets in zit) en mijzelf 100% te focussen op de wedstrijd.

(Hoe) blijf jij fit in coronatijd?
Door 2x in de week te hardlopen. Ik ren de oude Barnevelds weg op (8 km in totaal) en als ik het zat ben ren ik terug. Meestal is dat halverwege, dus rond 4 a 5 km heen en 4 a 5 km terug. Verder doe ik 3 dagen oefeningen, en dan 1 dag rust (en dit blijven herhalen). De oefeningen kunnen van alles zijn: squats, pull-ups, push-ups enz.

Welke trainer(s) ga je nooit meer vergeten?
Wilco en Cherise. Zij waren 5 jaar mijn coaches. Van mijn tweede jaar in de D2 tot mijn laatste jaar in de B2, dus het is wel eerlijk om te zeggen dat ik het meest geleerd heb van hen. En de speeltuin opdracht is ook een oefening die ik nooit zal vergeten.

Welk teamgenoot zou het eerst zijn/haar korfbalspullen vergeten bij een wedstrijd?
Zoiets kan natuurlijk iedereen overkomen, maar ik zal niet liegen en bekennen dat ik meerdere keren mijn spullen ben vergeten naar een wedstrijd. En ik raak ongeveer per jaar 5 bidons kwijt omdat ik die achterlaat bij een wedstrijd.

Tegen welk teamgenoot zou jij liever niet staan als tegenstander?
Ik vind alles prima. Ik probeer juist tegenover de beste of de snelste (Lars in dit geval) te staan, want dan kan ik het meeste leren. Vooral hoe ik mijzelf daarop kan aanpassen.

Welk teamgenoot wordt het meest onderschat?
Ik denk dat Rika het meest wordt onderschat. Niet dat mensen denken dat ze slecht is, maar meer omdat ze eerder over het hoofd gezien wordt (en niet alleen vanwege haar lengte).

Welk teamgenoot heeft de meeste moeite om na de coronatijd weer mee te komen in de wedstrijd?
Ik denk dat Nathan de meeste moeite heeft, ik denk dat hij tot nu toe het minst doet om fit te blijven.

Welk teamgenoot is zelfs na een 20-0 nederlaag nog positief?
Lars zal waarschijnlijk het meest positief zijn, totdat iedereen hem in elkaar mept en zegt dat hij niet zo positief moet zijn.

Welk teamgenoot wordt als eerste beroemd?
Daan is nu al bezig met connecties opdoen voor zijn opleiding, en kiest het beroep waarmee je de grootste kans hebt om beroemd mee te worden.

Als jouw team een mascotte zou hebben, wie/wat zou dat zijn?
Geen idee, Ferry de Roze Flamingo?

Wie smokkelt het meest tijdens conditie- en krachtoefeningen?
Siobhan is de grootste smokkelaar, als we klaar zijn met de training zou je je bijna afvragen waarvan zij moe is.

Je team krijgt bij een gelijke stand in de laatste minuut een vrije bal. Wie laat je hem nemen?
Waarschijnlijk gaat iedereen zeggen dat ze het niet willen doen en uiteindelijk neem ik hem omdat ik het gezeur zat ben, om volgens de bal te missen.

Welk teamgenoot zou als eerst (per ongeluk) in eigen korf schieten?
Lars en Yara zijn wel de types die niet aan opletten zijn en dan bijvoorbeeld na rust op dezelfde korf gaan schieten als voor rust.

Wie zijn het gouden duo uit jouw team?
Moeilijk te bepalen binnen mijn eigen team want iedereen kan goed met iedereen spelen, maar er is niet echt een tweetal dat eruit springt. Maar als het gaat over de hele A-jeugd dan zijn dat 100% Jesse (uit de A2) en ik. Ik denk dat er geen betere combi is omdat Jesse en ik jaren samen gespeeld hebben en de speelstijl van elkaar goed kennen. We vinden elkaar blindelings en vertrouwen elkaar volledig in de verdediging en de aanval. Daarnaast durven we allebei gewaagd te spelen en dat werkt goed in ons voordeel.