Het was een regenachtige zaterdagmiddag, 9 april 2022. Terwijl Lohuis in z’n bed lag, maakte de fanfare van Zeewolde zich op voor het voorprogramma van Wolderwijd 1 tegen Sparta 3. De sterren van het 3de die het wel gelukt waren om hun bed te verlaten, betraden het terrein van KV Wolderwijd en werden naar hun kleedkamers begeleid.

Eerst even de belangrijke zaken. U vraagt zich ongetwijfeld af – net als onze trouwe fan Beon Luitink – waar onze verslagen in de afgelopen weken te vinden waren. De uitleg is simpel. Want zoals het welbekende gezegde luidt; als je niet speelt om over naar huis te schrijven, doe dat dan ook niet. Verstandig, intelligent en bedachtzaam als we zijn hebben we hier natuurlijk gehoor aan gegeven.

Terug naar Zeewolde aan zee. De eerste oefenwedstrijd op het veld. Door het jubelende publiek (eigenlijk 1 iemand met een microfoon) was het beginsignaal nauwelijks te horen, maar ondanks dat gingen de Nijkerkers fris en scherp van start op het groene tapijt. De vloerbedekking was extra goed gestofzuigd, en ook speciaal voor deze kraker werd Peter van der Tjerp ingevlogen. De beste bond-scheidsrechter van seizoen 2020/2021 (zoals u ongetwijfeld weet), dat beloofde een bijzonder leerzame pot te worden.

Naast de uiterst scherpe scheidsrechter, zorgden ook de weergoden ervoor dat we extra goed konden oefenen. Verschillende weersomstandigheden wisselden elkaar af. De zon scheen, maar Jochem merkte al snel op dat we de bui letterlijk konden zien hangen. Waar een thermoshirt nog hard nodig was in de voorbereiding, werd het extra shirt in de rust al in twijfel getrokken. Maar tijd om na te denken was er niet, want de zon maakte na twee keer knipperen alweer plaats voor regen en hagel. En dat was niet het enige obstakel. Want waar de ene windvlaag ervoor zorgde dat er wat extra tempo in je schot zat, pakte de andere windvlaag je strafworp af. Kortom; de ideale oefenomstandigheden.

Hoe ging het eigenlijk met de doelpunten? Goede vraag. Het is niet voor niks dat er weer een verslag wordt geschreven, want de Spartanen wisten verdacht vaak de korf te vinden. Ondanks de harde wind wisten de Nijkerkers 8 keer de korf te raken voor de rust, terwijl het de Zeewolders (?) maar 2 keer was gelukt.

Met een stand van 8-2 werd een warme kleedkamer gezocht. De bespreking had een positieve lading, waar vooral de bijdrage van Jochem bleef hangen. Want hoewel de fanfare inmiddels plaats had gemaakt voor eigenlijk niemand, deed Wolderwijd 1 haar best om het stokje over te nemen door aan harmonica-korfbal te doen. Een term die bij de meeste spelers nog onbekend was, maar die Jochem zonder blikken of blozen opgooide tussen het versnaperen van z’n niet bestaande mandarijn door. Harmonica-korfbal? Ik heb ’t even opgezocht in het niet bestaande grote korfbal woordenboek, en de definitie luidt;

harmonica·korf·bal (het; o)
bep. verdedigingstechniek bij een balspel waarbij de bal door een korf zonder bodem moet worden gegooid. Bij deze techniek zak je als verdediger helemaal in, vlieg je in als je tegenstander de bal krijgt om vervolgens weer in te zakken.

Weer wat geleerd he?

Door de barre weersomstandigheden zijn er geen notities gemaakt, en zoals u weet waren ze anders ook nauwelijks gebruikt. Wat ik wel kan mededelen is dat Rian, Erin en Bram de benoemenswaardige topscoorders van deze kraker waren, en dat Joyce foutloos heeft ingevallen. Het samenspel was uitmuntend en de conditie van dit sterrenteam was gelukkig nog steeds op hoog niveau. De Spartanen bewezen dat zij goed in vorm waren, ongeacht de ondergrond, weersomstandigheden of afleidende factoren langs de lijn.

Om ervoor te zorgen dat u zich niet gedwongen voelt om te komen kijken (excuus Beon), kunt u in de komende weken weer verslagen van ons verwachten. Analytisch en scherp, zoals u gewend bent. En alsof we nog niet genoeg geoefend hebben, staat er voor komende zaterdag weer een oefenwedstrijd op de planning! 12:30 in Amersfoort. Komt dat (niet gedwongen) zien!