De kampioenswedstrijd voor Sparta 5 was eindelijke aangebroken. Dat het een spannende dag was met veel voorbereiding, merkte je direct. Jos was voor het eerst op tijd (had waarschijnlijk z’n klok alvast op wintertijd gezet), Debbie was er weer eens een keer (zit dus wel in het vijfde!!) en Eise stond niet met een kater op het veld. Alleen Karlijn D was vergeten dat er een kampioenswedstrijd was, dus die zat vol spanning te wachten op de uitslag vanaf een boot tijdens het Amsterdam Dance Event. Danique, die veel ervaring heeft met kampioenschapswedstrijden buiten haar eigen team om, deed mee in de plaats van Karlijn D.

Na het eerste fluitsignaal lag de spanning erg hoog, want beide teams konden kampioen worden. Gelukkig vielen de ballen van de tegenstander minder vaak in de korf dan de tegenstanders op de grond, want dan was het zo’n 2-43 geworden voor Reehorst ’45. Die 2 staat overigens voor Thomas, die niet helemaal begreep dat je toch echt geen powernaps kan nemen tijdens een wedstrijd.

Maar goed, de ballen vlogen er voor Sparta niet echt in. Bij Reehorst ’45 wel, dus ging het vijfde de rust in met drie punten achterstand (1-4). Na de rust betrad Marijn het veld in de ruil voor Thomas (kon hij eindelijk gaan powernappen) en Danique voor Debbie. Eise besloot in de tweede helft zijn nieuwe tactiek, genaamd ‘air ball’ voort te zetten. Bij deze tactiek schiet je de bal zo ver mogelijk van het gele mandje vandaan. Niet zo’n handige tactiek als de bal juist ín de mand moet. Kan gebeuren Eise.

Na zo’n driekwartier mocht Debbie het veld betreden voor Karlijn B, die de spanning niet meer aan kon. Stefan ruilde zijn plaats in het veld voor Jos, zodat hij ook nog even mocht spelen. Ook viel toen het kwartje bij Leonie dat er gescoord moest worden om na de wedstrijd gratis frituurhapjes te krijgen. Ze knalde er twee ballen achter elkaar in. Ook de rest van het team kreeg in de gaten dat er frituurhapjes op het spel stonden en gooiden de ballen er stuk voor stuk in. Het grote publiek begon steeds enthousiaster te juichen en te trommelen. Dit kan het best omschreven worden met de uitspraak van Stefan: “Ik ben na de wedstrijd doof denk ik.”

De strafworpen die Frank onder veel druk moest nemen gingen er soepel in. Daarmee heeft hij dan ook meer gescoord dan in het hele seizoen bij elkaar. Natuurlijk moest Marijn zich nog even uitsloven met een afstandsschot. Ook Eva kon niet achterblijven en scoorde na wederom zo’n twintig pogingen twee doorloopballen. Met nog zo’n vijf minuten op de klok begonnen Jarno en Hanne vanaf de zijkant al vrolijk het nummer ‘Sparta Kampioen’ te zingen. Helaas scoorde Reehorst ’45 daarna en was het toch nog even spannend. Na het laatste, verlossende fluitsignaal stond het scorebord op de prachtige stand van 8-6.

Na de wedstrijd spande het nog even om het kampioenschap derde helft. Maar de kopjes koffie van de tegenstander konden niet op tegen de vele pitchers van Sparta 5. Na de huldiging en kampioensparade, die Stefan door groepsdruk van het team helaas niet heeft weten te ontlopen, vond zo’n driekwart van het team het mooi geweest en fietste naar huis om bij te komen van één van de drie helften. Even balen voor hen, want juist toen kwam de échte prijs. Een prachtige, volle schaal met de allerlekkerste frituurhapjes en twee borden vol met KFC-kip. Helaas niet voor vegetariër Karlijn, die zich zo had verheugd op lekkere kaassoufflés. “Moet je maar geen vegetariër zijn,” aldus Eise.

Nu moet Sparta 5 flink bijkomen van het kampioenschap en Eise vooral van de derde helft. Daarom zullen de wedstrijdverslagen vanaf 16 november weer online staan.

Bedankt Coen, Jesse, Jarno, Anoek, Jonne, Carina, Cherise, Nina en Danique dat jullie vaker in het veld bij het vijfde stonden dan Debbie én voor het mede mogelijk maken van ons kampioenschap!