Januari, de maand die eeuwig lijkt te duren. Francis en Jochem hadden het idee dat het al 42 januari was, maar in werkelijkheid zaten we nog maar 25 dagen in 2020. De kerstdiners en oliebollen waren al weer helemaal uit het zicht en het was weer tijd om te korfballen. Onze eerste wedstrijd van 2020 hebben we vakkundig uit ons collectief geheugen gewist door er geen verslag over te schrijven, dus zo leek het net alsof we konden gaan voortborduren op de stijgende lijn van 2019.

Maar eerst was het tijd voor een originele warming-up. Op de vooravond van de wedstrijd werd de warming-up uitgevoerd in de vorm van een bingo. Een groot deel van het team verzamelde zich op vrijdagavond aan tafel 11 in de omgetoverde Sparta bingo kantine.

Hoewel het soms meer leek op een derde helft dan op een warming-up, waren de Spartanen uiterst scherp. Helaas is scherpte niet het enige wat je nodig hebt bij bingo, een beetje geluk zou ook helpen. Toen de prijzen eindelijk begonnen te vallen bij Sparta 3, werd het wel duidelijk dat we niet waren voorbestemd voor hoofdprijzen. Een kiprolade, een boekenpakket, een fles wijn, een appeltaart. Allemaal mooi meegenomen, maar wat zou deze lichte teleurstelling doen met onze korfbalkwaliteiten?

Zaterdag 25 januari, 19:10. Twintig minuten voor aanvang. Even geen bingo, maar een vakbespreking. Het aanvalsvak was gebrand om sterk te starten aan deze wedstrijd. Dokter en Jarno bedachten een onverslaanbare beginbal, die afgerond moest worden door Hanne.

19:30. Het startsignaal. Al het publiek (vooral familie van Francis) werd verrast door de spetterende opening. De fenomenale beginbal werd perfect uitgevoerd, en foutloos afgerond. Een fluitsignaal klonk. Vol verwachting keken de trotse aanvallers naar de scheids. De moed zakte de Spartanen in de schoenen, want de scheids floot het doelpunt af voor verdedigd. Helaas. Werd het zo’n wedstrijd? Was het omdat juist deze scheidsrechter wél geluk had bij de bingo, en met een cheque van €1750,- naar huis ging? Bingo-geluk of niet, de Nijkerkers waren gebrand om op deze avond meer succes te boeken dan de avond ervoor.

Hanne stond in het veld, wat meestal betekent dat je een inhoudelijk verslag wel kan vergeten. Maar gelukkig was er Rian, die de score netjes bijhield, en kan ik dankbaar gebruik maken van deze notities. Er werden prachtige doelpunten gemaakt door Sparta en al snel stond het 6-2. Kan niet meer misgaan, zou je denken. Maar toen Jarno een doelpunt maakte terwijl z’n tegenstander op de grond lag, leek DWS meer motivatie te krijgen dan ooit. De stand denderde naar 8-8, en de laatste notitie van Rian voor de rust was “11-10 aaah zweethandjes aanwezig op de bank”.

Nog even terug naar die bingo. Er is namelijk een duidelijk verband zichtbaar tussen de gewonnen prijzen op de bingo en de korfbalkwaliteiten. Jarno scoorde namelijk een kiprolade, en de volgende dag (eindelijk weer) een vrije bal. Of kijk naar Chanine. Bij haar werd de bingo-hoofdprijs vlak voor haar neus afgepakt. Deze frustratie werd de volgende dag omgezet in maar liefst acht doelpunten, inclusief 100% scoringspercentage van de stippen. Tom Lohuis was “on fire” met vier doelpunten, dat kan geen andere oorzaak hebben dan zijn gewonnen appeltaart. Anoek won helemaal niks op de bingo, dus maakte ze twee prachtige doelpunten om de pijn te verzachten. Francis had alle energie omdat ze eindelijk een leespauze had van al die gewonnen boeken, en vond ook twee keer de binnenkant van de korf. Dan hebben we nog Erin, zij won een fles wijn… En de volgende dag begon ze op de bank, toeval?

Goed, terug naar de stand. Sparta kwam sterk uit de rust, een rust waarin vooral tevredenheid overheerste. Deze positiviteit zorgde ervoor dat de Nijkerkers snel lieten zien voor wie de punten bedoeld waren, en zo stond het snel na de rust alweer 15-10. De winst was binnen, maar niet voordat Chanine de laatste vier punten maakte. Eindstand: 19-13.

Volgens Lohuis was Jochem “zo blij als een koe die weer voor het eerst de wei in mag” omdat hij sinds lange tijd weer mee mocht spelen met dit sterrenteam. Jochem was “zo blij als een kind” (Lohuis, 2020) na de wedstrijd, en terecht. Deze wedstrijd gaat de boeken in als een meer dan verdiende overwinning van eens steeds scherper Sparta 3.

Komende zaterdag spelen we weer thuis, en daar kunt u bij zijn! Benieuwd of Sparta 3 weer met een fenomenale beginbal start? Zorg dan dat u komende zaterdag om 17:50 aanwezig bent in sporthal Watergoor.