Het was 31 augustus 2019 en veel Spartanen verzamelden zich op het prachtige Nijkerkse korfbalveld. Omdat het nieuwe seizoen van start ging werd deze dag ’Startdag’ genoemd, met als hoogtepunt de wedstrijd van Sparta 3 tegen Telstar 3. Het was een oefenwedstrijd waarin vooral de regels werden geoefend.

Sparta 3 heette 5 nieuwe spelers welkom: Erin, Rian, Marnix, Tom Lohuis (vanaf nu: Lohuis) en Tom Dokter (vanaf nu: Dokter). Zij hadden de eer om de selectie in te ruilen voor een plek in Sparta 3, de één wat vrijwilliger dan de ander. Op Nacht van Nijkerk werden de basiskwaliteiten voor een 3de-speler al getest, nu alleen het korfballen nog.

Ongelofelijk maar waar: Sparta 3 was helemaal compleet bij deze oefenwedstrijd. Een unicum als je ’t mij vraagt, en ik acht de kans klein dat dit ooit nog gaat gebeuren komend seizoen. Wat geen unicum is: tropische temperaturen bij een wedstrijd van Sparta 3.
Nadat alle spelers door het warmlopen al bijna gesmolten waren, klonk het startsignaal. De Nijkerkers en Hoevelakers waren er klaar voor en ze hadden er zin in, dat was duidelijk. Binnen ongekende snelheid stond er 2-0 op het denkbeeldige scorebord. Regels voor de nieuwe teamgenoten werden gelijk duidelijk gemaakt: hoe jonger je bent, hoe meer je moet rennen. De jongste moet dus ook altijd de bal uitbrengen. En oja, als je de shirtjes hebt gewassen moet je ook mandarijnen meenemen. Deze regel werd door Chanine ingebracht, die in de rust zonder schaamte met 1 mandarijn aan kwam lopen. Met een ruststand van 6-5 mochten de Nijkerkers trots zijn op deze eerste 30 minuten speeltijd in de nieuwe samenstelling.

Het leek wel alsof Telstar immuun was voor de hitte. Terwijl een aantal Nijkerkers de wedstrijd al bijna wilde stopzetten, bleven de Hoevelakers doorrennen alsof de zon niet scheen. Tel daar de go go gadget arms van de tegenstander van Lohuis bij op en op die manier zag Sparta de voorsprong verdwijnen. Hier en daar viel nog een doelpunt (de verslagen zijn ook dit seizoen van zo min mogelijk inhoud voorzien, zoals u gewend bent) en zo werd de eindstand vastgesteld op 9-17.

Na het eindsignaal begon dan eindelijk de derde helft. Gerard vertelde nog even dat we aan onze conditie moeten werken en toen mocht Sparta 3 eindelijk richting het terras. Behalve Jarno, hij had ’t nog niet warm genoeg en speelde er nog een wedstrijd achteraan. Ondanks het ingewikkelde nieuwe bierhaal/streepjes/geldpot systeem, genoten de Spartanen van een alcoholische versnapering en heerste er een tevreden sfeer.

Ik begrijp dat u niet kan wachten op onze eerstvolgende thuiswedstrijd. We zien jullie graag in grote getale aan de zijlijn verschijnen op 14 september om 14:00!