De koploper. Afgelopen zaterdag reisden de sterren van het 3e af naar Zeist, om daar de strijd aan te gaan tegen de nummer 1 van de poule: RDZ 3. De navigatie van Jarno leidde ons naar het bruisende centrum, wat achteraf misschien een meer succesvolle plek was geweest om op zaterdagmiddag te vertoeven. Maar gelukkig zaten er ook mensen in de auto met succesvolle routebeschrijvingen, dus kwamen alle Nijkerkers veilig en op tijd aan bij de receptie van RDZ. Een grote grasmat met wat bomen in het midden, een gedateerd sanitairgebouw (“onheilspellend” volgens Francis) en een knus terras waren de ingrediënten voor een gemiddelde camping, merkte Rian op.

Het was even zoeken maar gelukkig vonden we redelijk snel veld 1G, waar we volgens de KNKV-app onze tenten konden neerzetten. Het was maar goed dat dit veld geen kunstgras had, want daar krijg je geen haring doorheen natuurlijk. Nee, we hadden het geluk om met onze kunstgrasschoenen weer eens een wedstrijd te spelen op echt gras. Waar de bal niet stuitert en zwakke enkels vaak het slachtoffer zijn, dat gras.

De voorbereiding kon beginnen, maar niet voordat mensen zich genoeg hadden aangesteld. De vrijgezel van de week had nog wat extra aandacht nodig en werd dus met veel drama voorzien van een stukje tape op z’n enkel. Daarbij toonde Tom met veel triompf en spektakel z’n gloednieuwe aanvoerdersband, die hij eindelijk – na 2 weken aandringen bij het huis van de kledingcommissie – in bezit had gekregen. Genoeg irrelevante bijzaken, het was de hoogste tijd voor de bespreking. Doortastend zoals altijd werden tactieken, beginballen en opstellingen besproken. Achterverdedigen, daar kwam ’t eigenlijk op neer. Deze gouden tip van een andere concurrent namen we graag ter harte. Een geleende tactiek is beter dan geen tactiek, zullen we maar zeggen. Het gras lag er gelukkig goed gemaaid bij en ook de zon liet zich veel zien. Dit alles zorgde ervoor dat de Spartanen uitmuntend stonden in te schieten. Dat beloofde veel goeds, zou je denken.

Aan de gemoedelijke campingsfeer kwam als snel een einde toen het startsignaal klonk. De strijd barstte los, maar de actie kwam vooral van de kant van RDZ. De Nijkerkers kregen al snel 3 doelpunten om hun oren, en moesten toch echt een tandje bij gaan zetten. Gelukkig lukte het Tom, Bram, Hanne en Jarno om de korf te vinden.

7-5 in de rust. De Spartanen vonden een ander kampeerveld voor de bespreking, waar gelukkig ook mandarijnen aanwezig waren. De Zeistenaren (?) lieten zich helaas niet gek maken door het achterverdedigen, en de verdere inhoud van de bespreking ben ik wegens fysieke omstandigheden vergeten.

Toen de scheids zijn lunch achter de kiezen had kon de strijd op veld 1G worden hervat. Inmiddels hadden meerdere campinggasten zich verzameld en was de lijn van het veld gevuld met kampeerstoeltjes en picknickkleden. Aan de sfeer lag het in ieder geval niet (of wel Chanine?)

Chanine trok zich natuurlijk niks van de toeschouwers aan en maakte al snel een fenomenale doorloopbal, gevolgd door een prachtig afstandsschot. Naast de kampeerstoeltjes waren windschermen ook geen overbodige luxe geweest, want het ging steeds harder waaien op camping RDZ. Helaas was die extra wind niet in het voordeel van de Spartanen, want vooral de schoten van RDZ waaiden de korf in.

Of er een minimum leeftijd voor veld 1G was weten we niet, maar door het gedrag van haar tegenstander vroeg Chanine zich hardop af hoe oud haar tegenstander eigenlijk was. De scheidsrechter was hier niet van gediend en legde het spel even stil om dit aan Chanine uit te leggen. Om de aandacht af te leiden scoorde Jesse nog een strafworp en zette Jochem een strategische time-out in. Maar het mocht niet baten. 13-8. En zo opeens stond het 16-8. Het kan snel gaan op de camping.

“Ze lieten zich niet gek maken door het achterverdedigen, ze kregen meer ruimte en gingen meer scoren. Ja dan is het hek van de dam”, luidde de kritische eindanalyse van Bram. De eindstand was in ieder geval niet terecht, laat dat in ieder geval duidelijk zijn. En dan is er nog maar 1 vraag onbeantwoord in dit super inhoudelijke verslag: wanneer kunnen we de sterren weer zien schitteren? Donderdagavond 9 juni om 20:00 in Nijkerk, komt dat zien!